• ETUSIVU
  • Uutiset & taustat
  • Tiedotteet
  • 2020-11-05 KONEelta uusia, turvallista liikkumista tukevia ratkaisuja älykkäisiin toimistoympäristöihin ja korkeisiin rakennuksiin

Lehdistötiedotteet Julkaistu 05.11.2020

KONE Oyj, lehdistötiedote, 5.11.2020

KONE tuo markkinoille uuden ratkaisun toimisto- ja liiketiloihin sekä korkeisiin rakennuksiin: KONE Office Flow™:n. Se sujuvoittaa ihmisten liikkumista rakennusten aulatiloissa ja kerrosten välillä yhdistämällä verkkoon kytketyt palvelut ja yksilöllisen kulunhallinnan, sekä mahdollistamalla rakennusten muunneltavuuden koko niiden elinkaaren ajan. KONE Office Flow vastaa älykkäiden ja kestävän kehityksen mukaisten korkeiden rakennusten nykyisiin ja tuleviin tarpeisiin.

KONE Office Flow on kehitetty yhdessä asiakkaiden ja loppukäyttäjien kanssa. Työympäristö kehittyy jatkuvasti työn muuttuvan luonteen ja digitalisaation myötä, ja KONE Office Flow mahdollistaa älykkään ja turvallisen toimistoympäristön luomisen. Kosketusvapaa kulku ja ennakoiva hissikutsu on integroitu mobiililaitteisiin, joten avainkortteja tai tägejä ei tarvita. Ratkaisu sisältää myös uusitun kohdekerrosohjausjärjestelmän sekä vierailijahallinta- ja opastusjärjestelmät, jotka lyhentävät odotus- ja matka-aikoja. KONE Office Flow mukautuu rakennuksen visuaaliseen ilmeeseen, optimoi ihmisten turvallisen liikkumisen sekä parantaa vuokralaisten, työntekijöiden ja vierailijoiden käyttökokemusta.

Tietoyhteyksien ansiosta ratkaisuun voidaan liittää uusia sovelluksia sekä erilaisia laitteita ja palveluita. Toimistotyöntekijöiden hyvinvointi, ympäristöjalanjäljen pienentäminen ja uusien älykkäämpien työpaikkojen luominen ovat entistä tärkeämpiä tekijöitä toimistoymäristöissä. Avoimilla ohjelmointirajapinnoilla (Application Programming Interface, API) hissien ja palvelurobottien, navigointisovellusten, älytoimisto- ja vierailijahallintaratkaisujen sekä asiakkaiden omien sovellusten välille voidaan luoda turvallinen tietoyhteys. KONE tekee yhteistyötä johtavien älyrakennusten ja älykkäiden kulunhallintajärjestelmien parissa toimivien yritysten kanssa. Uusia ekosysteemikumppaneita ovat mm. dormakaba, Schneider Electric, Siemens ja Smarten Spaces.

"KONE Office Flow on uusi ratkaisu sekä nykyhetkeen että siihen tulevaisuuteen, jonka haluamme luoda", sanoo KONEen New Services and Solutions -yksikön johtaja Hanna Inget. "Haluamme auttaa asiakkaitamme mukautumaan ja erityisesti selviytymään pandemian aiheuttamista negatiivisista vaikutuksista. Tulevaisuuden työpaikoilla hyödynnetään dynaamisesti sekä fyysisiä että digitaalisia ratkaisuja, ja toimistoja on kyettävä joustavasti muokkaamaan asiakkaiden ja loppukäyttäjien tarpeiden mukaisesti. Räätälöidyt ja yksilölliset kokemukset lisäävät innovatiivisuutta, houkuttelevat uusia osaajia ja varmistavat työntekijöiden hyvinvoinnin. KONE Office Flow on joustava, tietoyhteyksillä varustettu ratkaisu, joka kasvaa asiakkaiden tarpeiden mukana ja mukautuu työympäristöjen digitaaliseen tulevaisuuteen."

KONE tuo markkinoille myös kattavan valikoiman uusia ratkaisuja korkeiden rakennusten suunnitteluun, rakentamiseen ja operointiin. Ratkaisut sopivat sekä uudisrakennuksiin että käytössä olevien rakennusten päivittämiseen. Valikoima käsittää huipputason robotiikkaan perustuvia työkaluja, jotka avustavat hissien tarkassa asentamisessa korkeiden rakennusten hissikuiluihin. Lisäksi KONE DX -sarjan hissit tulevat tarjolle tiettyjen markkina-alueiden korkeisiin rakennuksiin ja antavat mahdollisuuden mukauttaa ja parantaa hissikokemusta. KONEen DX-sarjan hissit ovat muuttaneet hissien roolia rakennuksissa. Niiden sisäänrakennetut tietoyhteydet, dynaamiset näytöt, ääni- ja valaistusratkaisut sekä likaa hylkivät, naarmuja ehkäisevät ja antimikrobiset materiaalit tarjoavat ennennäkemättömät mahdollisuudet käyttäjäkokemuksen räätälöintiin. Sarjan hisseissä käytetään myös vastuullisia materiaaleja, jotka täyttävät esimerkiksi BREAAM- ja LEED-järjestelmien vaatimukset rakennusten ympäristösertifioinnille.

"Haluamme muuttaa korkeita rakennuksia koskevan ajattelutapamme, koska näemme niissä yhdessä asiakkaidemme kanssa upeita mahdollisuuksia", toteaa KONEen uuslaiteliiketoiminnan johtaja Tomio Pihkala. "Yhdistämällä fyysisen muotoilun, tekoälyn ja muut digitaaliset teknologiat sekä palvelut voimme muuttaa käsityksen parhaasta käyttäjäkokemuksesta korkeissa rakennuksissa. Olemme ottamassa ison harppauksen kohti älykkäitä ja kestäviä kaupunkiympäristöjä."

Lisätietoa ratkaisuista saa internet-sivustoltamme (englanniksi). Kuvia on käytettävissä KONEen kuvapankissa.

Hanna Rutanen, viestintäjohtaja, ulkoinen viestintä, KONE Oyj, puh. +358 41 507 1361, media@kone.com

Lisätietoa toimittajille:
KONE Office Flow hyödyntää seuraavia ratkaisuja: KONE Destination -kohdekerrosohjausjärjestelmä, KONE Access -kulunhallintajärjestelmä, ja KONE Mobile Experience -älypuhelinsovellus ennakoivan hissikutsun ja kulunhallintajärjestelmän mobiilikäyttöön.

KONE Office Flow tukee rakennusautomaatioon ja ohjaukseen tarkoitettua BACnet-tiedonsiirtoprotokollaa. BACnetillä laitteet löytyvät nopeasti ja niiden asennus voidaan optimoida. Se mahdollistaa reaaliaikaisen diagnostiikan ja tukee siten entistä älykkäämpää rakennusten hallintaa.

Aikaisemmin osoitteessa https://www.kone.com/fi/uutiset-ja-taustat/tiedotteet/ julkaistuja lehdistötiedotteita:
28.9.2020: KONE asettaa kunnianhimoiset tavoitteet kasvihuonekaasujen vähentämiselle ja sitoutuu toiminnan hiilineutraaliuteen vuoteen 2030 mennessä
11.5.2020: KONEelta ratkaisuja terveellisempään ja turvallisempaan liikkumiseen kaupunkiympäristössä
29.11.2019: KONE DX -sarjan hissit muuttavat toimialaa - KONE julkaisee maailman ensimmäisen hissimalliston, jossa digitaaliset tietoyhteydet ovat vakiona

KONEen tavoitteena on tehdä kaupungeista parempia paikkoja elää. Olemme alallamme yksi maailman johtavista yrityksistä. Valmistamme hissejä, liukuportaita ja automaattiovia sekä tarjoamme ratkaisuja laitteiden huoltoon ja modernisointiin rakennusten koko elinkaaren ajan. Teemme ihmisten liikkumisesta korkeammissa ja älykkäämmissä rakennuksissa turvallista, mukavaa ja luotettavaa. Vuonna 2019 KONEen liikevaihto oli 10 miljardia euroa, ja vuoden lopulla henkilöstömäärä oli noin 60 000. Yhtiön B-sarjan osake noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä.

KONE Office Flow and High-rise solutions Press release