KONE Finance Oy:stä Partek Oyj Abp:n emoyhtiö

Pörssitiedotteet Julkaistu 30.08.2002

KONE FINANCE OY:N ARVOPAPERIMARKKINALAIN 6 LUVUN 6 §:N MUKAINEN VELVOLLISUUS LUNASTAA LOPUT PARTEK OSAKKEET JA ARVOPAPERIT
KONE FINANCE OY:N OSAKEYHTIÖLAIN 14 LUVUN 19 § MUKAINEN OIKEUS LUNASTAA MUIDEN PARTEK OYJ ABP:N OSAKKEENOMISTAJIEN OSAKKEET SEKÄ LUNASTUSVAATIMUS
KONE FINANCE OY:N OMISTUSOSUUS PARTEK OSAKKEISTA JA ÄÄNISTÄ YLITTÄÄ PARTEK OYJ ABP:N YHTIÖJÄRJESTYKSEN 12 §:N MUKAISEN OMISTUSRAJAN
Kone Finance Oy on tänään antanut Partek Oyj Abp:lle osakeyhtiölain 8 luvun 7 §:n mukaisen ilmoituksen jonka mukaan Kone Finance Oy:stä on tullut Partek Oyj Abp:n emoyhtiö.
KONE Finance Oy julkisti 20.5.2002 ostotarjouksen Partekin osakkeista ja niihin osakeyhtiölain mukaan oikeuttavista arvopapereista. Tarjousaika alkoi 18.6.2002 ja päättyi 16.8.2002. Kyseinsen julkinen ostotarjous toteutui 23.8.2002. KONE Oyj:n siirrettyä omistamansa Partek osakkeet KONE Finance Oy:lle 27.8.2002 toteutetulla kaupalla, KONE Finance Oy omistaa yli yhdeksän kymmenesosaa Partek Oyj Abp:n kaikista osakkeista ja äänistä.
Tämän johdosta KONE Finance Oy:lle on syntynyt arvopaperimarkkinalain 6 luvun 6 §:n mukainen velvollisuus lunastaa loput Partek Oyj Abp:n liikkeeseen laskemat osakkeet ja niihin osakeyhtiölain mukaan oikeuttavat arvopaperit ja tähän liittyen KONE Finance Oy tulee tekemään lunastustarjouksen kuukauden kuluessa lunastusvelvollisuuden syntymisestä.
Julkisen ostotarjouksen toteutumisen seurauksena KONE Finance Oy:llä on myös osakeyhtiölain 14 luvun 19 §:n mukaan oikeus lunastaa muiden Partek Oyj Abp:n osakkeenomistajien osakkeet. Tämän perusteella KONE Finance Oy on tänään ilmoittanut lunastusvaatimuksensa Partek Oyj Abp:lle.
Julkisen ostotarjouksen toteutuminen on johtanut lisäksi siihen, että KONE Finance Oy:n omistusosuus Partek Oyj Abp:n osakkeista ja äänistä ylittää Partek Oyj Abp:n yhtiöjärjestyksen 12 §:n mukaiset omistusrajat (33 1/3 prosenttia tai 50 prosenttia yhtiön kaikista osakkeista tai osakkeiden tuottamasta äänimäärästä).
Kone Oyj
Tapio Hakakari