KONE-konsernin osavuosikatsaus tammi-syyskuulta 2003

Pörssitiedotteet Julkaistu 21.10.2003

Liikevaihto ja kannattavuus kehittyivät edelleen suunnitellusti

• Tilaukset kasvoivat 3 355 miljoonaan euroon (1-9/2002: 2 099, josta materiaalinkäsittelyn osalta on konsolidoitu heinä-syyskuun osuus 500,9 miljoonaa euroa). Hissi- ja liukuporrasliiketoiminnan osuus oli 1 505 (1 598) miljoonaa euroa ja materiaalinkäsittelyn 1 851 (1 743) miljoonaa euroa. Vertailukelpoisin valuuttakurssein hissi- ja liukuporrasliiketoiminnan tilaukset lisääntyivät 1,5 prosenttia ja materiaalinkäsittelyn 14 prosenttia.
  • Liikevaihto oli 3 783 miljoonaa euroa (2 681, josta materiaalinkäsittelyn osalta on konsolidoitu heinä-syyskuun osuus 621,5 miljoonaa euroa). Hissi- ja liukuporrasliiketoiminnan liikevaihto oli 1 939 (2 059) miljoonaa euroa. Materiaalinkäsittelyn liikevaihto oli 1 844 (1 767) miljoonaa euroa. Vertailukelpoisin valuuttakurssein hissi- ja liukuporrastoiminnan liikevaihto kasvoi 1,6 prosenttia ja materiaalinkäsittelyn 11 prosenttia.
  • Konsernin liikevoitto ennen konserniliikearvon poistoja oli 284,8 miljoonaa euroa (224,4, josta materiaalinkäsittelyn osalta on konsolidoitu heinä-syyskuun osuus 29,4 miljoonaa euroa). Hissi- ja liukuporrasliiketoiminnan liikevoitto ennen konserniliikearvon poistoja oli 197,7 (195,0) miljoonaa euroa eli 10,2 (9,5) prosenttia liikevaihdosta ja materiaalinkäsittelyn vastaavasti 97,8 (59,2) miljoonaa euroa eli 5,3 (3,3) prosenttia liikevaihdosta. Kohdistamattomat konsernikulut olivat 10,7 (0,0) miljoonaa euroa.
  • Kassavirta liiketoiminnasta ennen rahoituskuluja ja veroja oli 358,7 miljoonaa euroa (343,7, josta materiaalinkäsittelyn osalta on konsolidoitu heinä-syyskuun osuus 48,8 miljoonaa euroa). Hissi- ja liukuporrasliiketoiminnan osuus oli 263,5 (294,9) miljoonaa euroa ja materiaalinkäsittelyn osuus 104,4 (58,7) miljoonaa euroa.
  • Nettovelka pieneni 857,8 (31.12.2002: 1 252) miljoonaan euroon.
  • Katsauskauden voitto oli 125,9 (111,4) miljoonaa euroa.
  • Osakekohtainen tulos nousi 1,85 eurosta 2,00 euroon.
  • KONE teki sopimuksen traktoriliiketoiminnan myynnistä. Metsäkoneliiketoiminnan myynti on käynnissä.

Materiaalinkäsittely on konsolidoitu tilinpäätökseen 1. heinäkuuta 2002 alkaen. Vuoden 2002 vertailuluvut on siten konsolidoitu vain heinä-syyskuulta 2002. Vertailuluvut on esitetty vertailuajanjakson valuuttakurssiin. Materiaalinkäsittelyn vertailuluvut eivät sisällä myytyjen Nordkalkin ja Parocin lukuja.

KONEen hallituksen puheenjohtaja Antti Herlin osavuosikatsauksen julkistamisen yhteydessä:

”KONEen kehitys kolmannella vuosineljänneksellä seurasi ensimmäisen vuosipuoliskon kehitystä. Katsauskauden tulos on linjassa koko vuotta koskevien arvioidemme kanssa.

Katsauskaudella allekirjoitimme sopimuksen Valtran myynnistä yhdysvaltalaiselle AGCOlle. Sopimus on myönteinen kaikille osapuolille. Metsäkoneliiketoiminnan myynti on käynnissä ja odotamme tuloksia lähitulevaisuudessa.

Hissien ja liukuportaiden uusien laitteiden markkinatilanne jatkui haastavana. Hissien ja liukuportaiden huoltokanta on nyt selvästi ylittänyt 500 000 laitteen rajan. Automaattiovia KONEella on huoltokannassaan yli 200 000. Modernisointitoiminta jatkoi suotuisaa kehitystään.

Materiaalinkäsittelyn liikevaihdon ja tilausten voimakas orgaaninen kasvu jatkui kolmannella vuosineljänneksellä. Liiketoimintaryhmän kannattavuus on parantunut merkittävästi koko kuluvan vuoden ajan ja se on linjassa vuodelle 2003 asetetun liikevoittotavoitteen kanssa. Kannattavuuden paranemiseen vaikuttivat osaltaan kontin- ja kuormankäsittelyliiketoiminnan rakennejärjestelyt, joita jatketaan edelleen.

Kun suunnittelut yritysmyynnit saadaan päätökseen, taloudellinen liikkumavaramme kehittää hissi- ja liukuporrasliiketoimintaa sekä kontin- ja kuormankäsittelyä paranevat huomattavasti.”

KONE-konsernin osavuosikatsaus tammi-syyskuulta 2003, PDF

Aimo Rajahalme
talous- ja rahoitusjohtaja

Outi-Maria Liedes

Aimo Rajahalme, talous- ja rahoitusjohtaja, KONE, puh. 0204 75 4484

KONE on globaali palvelu- ja konepajayritys, joka on erikoistunut ihmisten ja tavaroiden kuljettamiseen. Yhtiön vuotuinen liikevaihto on 5,5 miljardia euroa ja henkilöstön määrä lähes 35 000. KONEen B-osake on listattu Helsingin Pörssissä.

2003-10-21 KONE-konsernin osavuosikatsaus tammi-syyskuulta 2003