KONE Oyj:n katsaus (pro forma) tammi-syyskuulta 2005

Pörssitiedotteet Julkaistu 21.10.2005

Tilausten kasvu jatkui voimakkaana

• Kone Oyj jakautui 1. kesäkuuta 2005 kahdeksi erilliseksi pörssiyhtiöksi, KONE Oyj:ksi ja Cargotec Oyj:ksi. Tässä pro forma -tiedotteessa kerrotaan KONEen tammi-syyskuun 2005 taloudellisesta kehityksestä jakautumisen jälkeisen rakenteen mukaisena. Tämän katsauksen yhteydessä julkaistaan myös KONE Oyj:n virallinen osavuosikatsaus kesä-syyskuulta.
  • Sekä uusien laitteiden että modernisointien tilaukset lisääntyivät edelleen voimakkaasti kolmannella vuosineljänneksellä. Tilauskanta oli ennätyksellisen suuri.
  • Muutosohjelmat asiakaslähtöisyyden, tuotevalikoiman, tuottavuuden ja kustannuskilpailukyvyn parantamiseksi etenivät suunnitellusti.
  • Kehitys- ja uudelleenjärjestelyohjelman keskeisimmät toimenpiteet saadaan päätökseen vuoden 2005 loppuun mennessä.
  • KONE säilyttää arvionsa vähintään vuoden 2004 noin kahdeksan prosentin liikevoittotason (pro forma) saavuttamisesta vuonna 2005. Tavoitteessa ei ole huomioitu kehitys- ja uudelleenjärjestelyohjelman 89,2 miljoonan euron kustannuksia. Vuoden 2005 liikevaihdon arvioidaan saavuttavan 3,1 miljardia euroa.

Avainlukuja

7-9/20057-9/20041-9/20051-9/2004
Saadut tilaukset, MEUR646,4505,31 938,81 567,3
Tilauskanta, MEUR2 371,71 938,62 371,71 938,6
Liikevaihto, MEUR801,4746,32 233,81 998,5
Liikevoitto, MEUR78,172,4177,9*142,3
Kassavirta liiketoiminnasta (ennen rahoituseriä ja veroja), MEUR90,368,1218,0165,8
Tilikauden voitto, MEUR54,651,054,1100,5
Nettovelka, MEUR134,5134,2134,5134,2
Omavaraisuusaste, %29,523,629,523,6
Nettovelkaantumisaste, %21,425,721,425,7

* ilman 89,2 miljoonan euron varausta kehitys- ja uudelleenjärjestelyohjelmaan. Liikevoitto tammi-syyskuulta 2005 sisältäen varauksen oli 88,7 miljoonaa euroa.

Toimitusjohtaja Matti Alahuhta katsauksen julkistamisen yhteydessä:

”Olemme tyytyväisiä muutosohjelmiemme etenemiseen. Asiakaslähtöisyytemme on paranemassa, ja olemme nopeasti kehittäneet tuotevalikoimaamme vastaamaan paremmin asiakkaiden tarpeita. Etenemisemme on ollut suunnitellun mukaista myös tuottavuuden parantamiseen liittyvissä muutosohjelmissamme.

Globaali kilpailu uuslaiteliiketoiminnassa sekä tuotannon siirto edullisemman kustannustason maihin on lisännyt kilpailun intensiivisyyttä. Mahdollistaaksemme tuloskasvun meidän tulee jatkuvasti parantaa tuotteitamme ja toimintaamme muutos- ja uudelleenjärjestelyohjelmien avulla.

Liiketoimintamme kehitys on jatkunut vahvana, ja tilaukset ovat lisääntyneet yli 20 prosenttia kaikilla markkina-alueilla viime vuoden kolmanteen vuosineljännekseen verrattuna. Erityisen ilahduttavaa on tilausten voimakas kasvu Aasiassa.

Kolmannen vuosineljänneksen kehityksen perusteella olemme vakuuttuneita, että saavutamme markkinoita nopeamman kasvun jo tänä vuonna.”

Lehdistö- ja analyytikkotilaisuus sekä puhelinkonferenssi

Lehdistö- ja analyytikkotilaisuus järjestetään 21. lokakuuta 2005 klo 14.00 osoitteessa KONE Building, Keilasatama 3, Espoo.

Puhelinkonferenssi (englanninkielinen) analyytikoille ja sijoittajille alkaa klo 16.00 seuraavissa numeroissa: +1-617-786-2962 (soittajat, USA) ja +44-20-7365-8426 (soittajat, muut), osallistujatunnus: KONE Corporation. Puhelinkonferenssi on seurattavissa audio webcast -muodossa osoitteessa www.kone.com klo 16.00 alkaen. On demand -taltiointi puhelinkonferenssista on saatavilla KONEen Internet-sivuilla myöhemmin samana päivänä.

Katsaus on tilintarkastamaton.

Tämän katsauksen yhteydessä julkaistaan myös KONE Oyj:n virallinen osavuosikatsaus kesä-syyskuulta 2005. Osavuosikatsaus on jaettu kahteen osaan: kesä-syyskuuhun ja heinä-syyskuuhun. Kolmannen vuosineljänneksen pro forma -luvut eroavat virallisista kolmannen vuosineljänneksen luvuista eri tilikausien vuoksi käytetyistä eri valuuttakursseista. KONE Oyj:n ensimmäinen tilikausi on 1. kesäkuuta 2005–31. joulukuuta 2005.

Aimo Rajahalme
talous- ja rahoitusjohtaja

Aimo Rajahalme, talous- ja rahoitusjohtaja, puh. 0204 75 4484

KONE on maailman neljänneksi suurin hissi- ja liukuporrasyhtiö, ja se tarjoaa kattavia ja innovatiivisia ratkaisuja hissien ja liukuportaiden asennukseen, huoltoon ja modernisointiin sekä automaattiovien huoltoon. KONE mahdollistaa päivittäin turvallisen ja esteettömän liikkumisen sadoille miljoonille ihmisille joka puolella maailmaa. KONEen vuotuinen liikevaihto on noin kolme miljardia euroa ja henkilöstömäärä noin 27 000. Yhtiön B-sarjan osake on noteerattu Helsingin pörssissä.
empty

2005-10-21 KONE Oyj:n katsaus (pro forma) tammi-syyskuulta 2005