KONE toimittaa hissejä ja liukuportaita Amsterdamin Schipholin lentoasemalle Alankomaihin

Lehdistötiedotteet Julkaistu 14.05.2013

KONE Oyj, lehdistötiedote, 14.5.2013

KONE on voittanut kaksi eurooppalaista tarjouskilpailua ja toimittaa 43 ekotehokasta hissiä ja 50 liukuporrasta ja liukukäytävää Amsterdamin Schipholin lentoasemalle Alankomaihin. Laitetilaus on osa lentoaseman projektia, jolla pyritään keskittämään aseman ei-Schengen-alueen turvatarkastukset ja luopumaan porteilla tapahtuvista turvatarkastuksista.

Tilaukseen kuuluu 43 KONE MonoSpace® -hissiä, 28 TravelMaster® 110  -liukuporrasta, 13 TransitMaster® 120 -liukuporrasta, yksi TransitMaster® 140  -liukuporras ja kahdeksan TransitMaster® 185  -liukukäytävää. Liukuportaista ja -käytävistä 32:ssa on alan tehokkain KONE Direct Drive(TM) -vaihteisto, joka on jopa 20% energiatehokkaampi kuin perinteiset vaihteistot.

Asennustyöt alkavat tänä vuonna, ja laitteet tulevat täysimittaiseen käyttöön, kun uudet keskitetyt turvatarkastuspisteet avataan yleisölle vuonna 2015.

"Olemme iloisia, että saamme tukea People Flow®  ratkaisuillamme Amsterdamin Schipholin lentoaseman sujuvaa toimintaa. Sopimus on jatkoa yhteistyöllemme ja vahvistaa keskinäistä suhdettamme entisestään", toteaa KONEen Keski- ja Pohjois-Euroopan aluejohtaja Ari Lehtoranta.

Amsterdamin Schipholin lentoasema on Alankomaiden kansainvälinen päälentoasema, joka palvelee vuosittain yli 51 miljoonaa matkustajaa. Vuonna 2012 Airports Council International (ACI) Europe valitsi sen kolmannen kerran Euroopan parhaaksi lentoasemaksi.

KONE on tehnyt Amsterdamin Schipholin lentoaseman kanssa yhteistyötä yli 40 vuotta. Vuonna 2011 KONE valittiin lentoaseman kaikkien liukuportaiden, hissien ja automaattiovien kunnossapitopalveluiden päätoimittajaksi.

Tilaus kirjattiin pääosin vuoden 2013 ensimmäiselle neljännekselle.

Anne Korkiakoski, markkinointi- ja viestintäjohtaja, KONE Oyj, puh. 0204 75 4775

KONEen aikaisemmin julkaistut lehdistötiedotteet ovat luettavissa osoitteessa www.kone.com/tiedotteet, mm.:

4.2. 2013 KONE modernisoi Hartsfield-Jackson Atlantan lentoaseman liukuportaat ja -käytävät

7.12.2012 KONE toimittaa hissejä Oslon lentoasemalle

KONE kuuluu alansa johtaviin yrityksiin ja tarjoaa asiakkailleen edistyksellisiä hissejä, liukuportaita ja automaattiovia sekä monipuolisia ratkaisuja niiden huoltoon ja modernisointiin. Eri asiakasryhmien tarpeiden ymmärtäminen on ohjannut yhtiön toimintaa jo sadan vuoden ajan. KONEen tavoitteena on tarjota paras käyttäjäkokemus kehittämällä ja toimittamalla ratkaisuja, jotka mahdollistavat ihmisten liikkumisen rakennuksissa sujuvasti, turvallisesti, mukavasti ja viivytyksettä yhä enemmän kaupungistuvassa ympäristössä. Vuonna 2012 KONEen liikevaihto oli 6,3 miljardia euroa ja henkilöstömäärä noin 40 000. Yhtiön B-sarjan osake noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä.