• ETUSIVU
  • Uutiset & taustat
  • Tiedotteet
  • 2014-12-22 KONEelle ensimmäisenä hissiyhtiönä uuden ISO-standardin mukainen A-energiatehokkuusluokitus asiakkailleen asentamista hisseistä (2)

Alaa koskevat tiedotteet Julkaistu 22.12.2014

KONE Oyj, lehdistötiedote, 22.12.2014

KONE on saanut alansa ensimmäisenä yrityksenä ISO/FDIS 25745-2 -standardin lopullisen luonnoksen mukaisen A-energiatehokkuusluokituksen kahdelle volyymihissimallilleen. Mittaukset tehtiin asiakaskohteissa, ja sertifioinnin myönsi puolueeton sertifiointiorganisaatio.

ISO 25745-2 on hissien energiankulutuksen laskentaan ja luokitukseen tarkoitettu uusi standardi, joka julkaistaan alkuvuonna 2015. Se korvaa lopulta kansalliset ja alueelliset standardit ja ohjeet. A-luokka on uuden standardin paras mahdollinen energiatehokkuusluokitus.

"Olemme ylpeitä, että saimme alan ensimmäisenä yrityksenä asiakaskohteisiin asennetuille volyymihisseillemme parhaan A-luokituksen uuden ISO-standardin mukaan", sanoo KONEen uuslaitetoiminnan johtaja Heikki Leppänen. "KONE on ekotehokkuuden edelläkävijä, ja tämä saavutus on ratkaisujemme energiatehokkuuden jatkuvan kehittämisen ansiota."

KONEella on pitkät perinteet volyymihissiensä energiatehokkuuden parantamisessa. Hissien energiankulutusta on pienennetty merkittävästi käyttämällä innovatiivista teknologiaa, kuten regeneratiivisia käyttöjärjestelmiä, valmiustilan ratkaisuja ja LED-valaistusta. KONEen nykyinen konehuoneeton volyymihissi KONE MonoSpace® 500 kuluttaa lähes 90 % vähemmän energiaa kuin KONEen vastaavat ratkaisut 1990-luvulta.

Ensimmäiset ISO/FDIS 25745-2: 2014 -standardin mukaisen A-luokituksen saaneet asiakaskohteisiin asennetut hissit:

KONE MonoSpace® 500KONE MiniSpace(TM)
Kuorma: 630 kg
Nopeus: 1 m/s
Rakennustyyppi: asuinrakennus
Energiatehokkuusluokka: A
Kuorma: 1 200 kg
Nopeus: 4 m/s
Rakennustyyppi: hotelli
Energiatehokkuusluokka: A

Lisätietoa KONEen ekotehokkaista ratkaisuista KONEen verkkosivuston yritysvastuuosiossa osoitteessa www.kone.com/yritysvastuu.

Hanna Uusitalo, ympäristöjohtaja, KONE Oyj, puh. 020 475 3573

Aikaisemmin osoitteessa www.kone.com/lehdistö julkaistuja uutisia KONEen ekotehokkaista ratkaisuista:

25.11.2014: Kunshanin KONE Park -tuotantolaitokselle myönnetty arvostettu LEED Gold -ympäristösertifikaatti
21.10.2014: KONEelle täydet pisteet CDP 2014 -ilmastonmuutosraportoinnissa
12.6.2014: KONE maailman 12. vihrein yritys Newsweekin listauksessa

KONE on yksi maailman johtavista hissi- ja liukuporrasyhtiöistä. Tavoitteenamme on tarjota paras käyttäjäkokemus kehittämällä ja toimittamalla ratkaisuja, jotka mahdollistavat ihmisten liikkumisen rakennuksissa sujuvasti, turvallisesti, mukavasti ja viivytyksettä yhä enemmän kaupungistuvassa ympäristössä. KONE tarjoaa asiakkailleen edistyksellisiä hissejä, liukuportaita, automaattiovia ja integroituja ratkaisuja parantamaan käyttäjäkokemusta rakennuksissa ja niiden välillä. KONEen palvelut kattavat rakennuksen koko elinkaaren, alkaen suunnittelupalveluista aina laitteiden huoltoon, korjauksiin ja modernisointiin. Vuonna 2013 KONEen liikevaihto oli 6,9 miljardia euroa ja vuoden 2013 lopulla henkilöstömäärä oli yli 43 000. Yhtiön B-sarjan osake noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä.