KONEelle useita suurtilauksia Lähi-idässä

Lehdistötiedotteet Julkaistu 29.06.2007

KONE on sopinut neljästä suurtilauksesta Saudi Arabiassa, Arabiemiraateissa ja Qatarissa.

Yksi kohteista on Saudi Arabian Mekassa sijaitseva maailman suurin moskeija nimeltä Holy Haram. Kolme muuta projektia edustavat Lähi-itään rakennettavia uusia arkkitehtuurisesti näyttäviä pilvenpiirtäjiä. Tilausten yhteisarvo ylittää 40 miljoonaa euroa.

Saudi Arabiassa KONE toimittaa 128 raskaan käytön liukuporrasta ja 14 hissiä Mekassa sijaitsevaan Holy Harramin moskeijaan. Myös nimellä Al Harram Al Sherriff tunnettua moskeijaa laajennetaan entisestään Saudi Arabian kasvavien uskonnollisten turistivirtojen mahdollistamiseksi. Laitteiden asennukset aloitetaan kuluvan vuoden syyskuussa ja niiden ennustetaan valmistuvan maaliskuussa 2008.

Arabiemiraateissa KONE on sopinut hissitoimituksesta eteläkorealaisen Bando Engineering and Construction Co. -yhtiön kanssa. Tilauksen 36 räätälöityä hissiä asennetaan uuteen U-Bora Tower -pilvenpiirtäjään, joka sijaisee keskellä Dubain liikekeskusta. Kolmitornisen rakennuskokonaisuuden korkein huippu yltää 263 metrin korkeuteen, ja siihen asennettavat hissit kulkevat jopa nopeudella 8 m/s. Hissien asennukset aloitetaan helmikuussa 2008 ja niiden ennustetaan valmistuvan vuoden 2009 tammikuussa.

Qatarissa KONE on sopinut kaikkien hissien ja liukuportaiden toimituksesta kahteen uuteen Dohaan rakennettavaan toimisto-, asuin- ja liikekeskuskokonaisuuteen, joita ovat Twin Palm Towers ja West Bay Lagoon Plaza.

The Twin Palm -rakennus koostuu kahdesta toimistotornista, jotka yltävät jopa 246 metrin korkeuteen. Torneihin asennetaan yhteensä 52 high-rise-hissiä, joiden maksiminopeus on 8 m/s. Hissien asennukset aloitetaan maaliskuussa 2008 ja ne jatkuvat arviolta vuoden 2009 huhtikuuhun asti.

West Bay Lagoon Plaza on uudenaikainen asuin- ja liikekeskusalue, jolle rakennetaan kaksi näyttävää pilvenpiirtäjää. KONE toimittaa yhteensä 26 hissiä ja 8 liukuporrasta 143-metrin korkuiseen rakennuskokonaisuuteen. Laitteiden asennukset aloitetaan kuluvan vuoden marraskuussa ja niiden ennustetaan valmistuvan kesäkuussa 2008.

Aiemmin tänä vuonna KONE sopi 36 laitteen toimituksesta Arabiemiraattien Abu Dhabissa sijaitsevaan viisitorniseen Capital Plaza -monitoimikeskukseen, jonne asennetaan Lähi-idän ensimmäiset kaksikoriset hissit.

Eric Maziol
aluejohtaja, Keski- ja Etelä-Eurooppa

Minna Mars, viestintäjohtaja, puh. 0204 75 4501

KONE on yksi maailman johtavista hissi- ja liukuporrasyhtiöistä. Se tarjoaa asiakkailleen edistyksellisiä hissejä ja liukuportaita sekä monipuolisia ratkaisuja niiden kunnossapitoon ja modernisointiin. KONE huoltaa myös rakennusten automaattiovia. Vuonna 2006 KONEen liikevaihto oli 3,6 miljardia euroa ja henkilöstömäärä noin 29 000. Yhtiön B-sarjan osake noteerataan Helsingin Pörssissä.

2007-06-29 KONEelle useita suurtilauksia Lähi-idässä