KONEen jakautuminen etenee

Pörssitiedotteet Julkaistu 19.10.2004

KONE Oyj:n hallitus päätti 16. elokuuta 2004 aloittaa valmistelut konsernin jakamiseksi kahdeksi erilliseksi konserniksi ja arvioi prosessin kestävän noin vuoden. Jakautumisen valmistelu on aloitettu ja tähänastisen selvityksen perusteella KONEen hallitus päätti tänään jakautumisen tarkemmasta aikataulusta. Tavoitteena on kahden jakautumisessa syntyvän yhtiön listaaminen ja osakkeiden noteerauksen aloittaminen Helsingin Pörssissä 1. kesäkuuta 2005.

Hallituksen ehdotuksen mukaan konsernin jakautumissuunnitelma perustuu syyskuun välitilinpäätökseen (1.1.-30.9.2004). Jakautumissuunnitelma valmistuu lokakuun aikana ja se käsitellään hallituksen kokouksessa marraskuun alussa. Samassa yhteydessä hallitus kutsuu koolle joulukuussa pidettävän ylimääräisen yhtiökokouksen päättämään jakautumisesta. Jakautumissuunnitelma ja yhtiökokouskutsu julkistetaan hallituksen kokouksen jälkeen. Jakautumisesite, joka sisältää tiedot jakautumisesta, jakautuvasta yhtiöstä ja jakautumisessa muodostuvista yhtiöistä, on osakkeenomistajien nähtävillä viimeistään kahdeksan arkipäivää ennen ylimääräistä yhtiökokousta.

Jotta jakautuminen saataisiin toteutettua mahdollisimman nopeassa aikataulussa, hallitus aikoo ehdottaa ylimääräiselle yhtiökokoukselle tilikauden jatkamista 15 kuukauteen siten, että tilikausi päättyisi 31. maaliskuuta 2005. Näin listautumishetkellä on käytettävissä mahdollisimman kattava ja ajantasainen tilinpäätösaineisto. Lisäksi konsernihallinnon resurssit voidaan näin keskittää jakautumisen valmisteluun ja toteuttamiseen. Pidennetyn tilikauden loppuun mennessä saadaan luotua jakautumisen edellyttämät yhtiörakenteet, konsernihallinnot ja niiden prosessit.

Tilikauden jatkamisen johdosta osingonjako siirtyy toukokuulle 2005.

Tavoitteena on kohdella yhtiön optio-oikeuksien haltijoita ja osakkeenomistajia tasapuolisesti. Tästä syystä hallitus aikoo esittää, että yhtiön optio-oikeuksien haltijat saisivat jakautumisessa perustettavien yhtiöiden optio-oikeuksia samoin periaattein kuin osakkeenomistajat saavat uusia osakkeita.

Jakautumisprosessi ja pidennetty tilikausi vaikuttavat KONEen taloustietojen julkistamisaikatauluun siten, että vuosikatsaus 12 kuukaudelta julkaistaan 28. tammikuuta 2005 ja tilinpäätöstiedote pidennetyltä tilikaudelta 1.1.2004-31.3.2005 julkaistaan 2. toukokuuta 2005.

Tapio Hakakari
johtaja, hallituksen sihteeri