Osakassopimus KONEen hallituksen jäsenyydestä

Pörssitiedotteet Julkaistu 20.07.2005

Kone Oyj tiedotti 5. huhtikuuta 2005 Antti Herlinin, Ilkka Herlinin, Ilona Herlinin ja Niklas Herlinin tekemästä sopimuksesta, jolla KONE Oyj:n suurimpien omistajayhtiöiden Security Trading Oy:n ja Holding Manutas Oy:n omistus järjestellään uudelleen kesä-heinäkuussa 2005 tehtävillä osakesiirroilla. Omistusjärjestely on nyt saatettu päätökseen, ja sen osana Koneen säätiö ja Antti Herlin ovat allekirjoittaneet osakassopimuksen Koneen säätiön oikeudesta nimetä edustaja ehdokkaaksi KONE Oyj:n hallitukseen.
Koneen säätiön tulee esittää ehdokkaansa KONE Oyj:n hallituksen nimitysvaliokunnalle, ja ehdokkaan on täytettävä tehtävän edellyttämät koulutus- ja kokemusvaatimukset. Jos nämä edellytykset täyttyvät, Antti Herlin luopuu omasta määräysvallastaan siltä osin, että hän sitoutuu käyttämään suoraa ja välillistä äänivaltaansa siten, että Koneen säätiön nimeämä ehdot täyttävä ehdokas tulee valituksi KONE Oyj:n hallitukseen varsinaiseksi jäseneksi. Sopimusta sovelletaan ensimmäisen kerran seuraavassa varsinaisessa yhtiökokouksessa, ja se on voimassa niin kauan, kun Koneen säätiön suora tai epäsuora omistusmäärä KONE Oyj:ssä ei laske enempää kuin 20 prosenttia nykyisestä.
Tapio Hakakari
johtaja, hallituksen sihteeri
Tapio Hakakari, johtaja, hallituksen sihteeri, puh. 0400 408 316
KONE on maailman neljänneksi suurin hissi- ja liukuporrasyhtiö, ja se tarjoaa kattavia ja innovatiivisia ratkaisuja hissien ja liukuportaiden asennukseen, huoltoon ja modernisointiin sekä automaattiovien huoltoon. KONE mahdollistaa päivittäin turvallisen ja esteettömän liikkumisen sadoille miljoonille ihmisille joka puolella maailmaa. KONEen vuotuinen liikevaihto on noin 2,9 miljardia euroa ja henkilöstömäärä noin 25 500. Yhtiön B-sarjan osake on noteerattu Helsingin pörssissä.

2005-07-20 Osakassopimus KONEen hallituksen jäsenyydestä