• ETUSIVU
  • Uutiset & taustat
  • Tiedotteet
  • 2005-05-02 Uuden KONEen pro forma -katsaus tammi-maaliskuulta 2005 KONEen jakautumisen jälkeisen liiketoiminnan ja rakenteen mukaisena

Pörssitiedotteet Julkaistu 02.05.2005

Uuden KONEen tilauskannan ja myynnin kasvu hyvä, tulos parani ilman varausta uudelleenjärjestelyohjelmaan

• KONEen hissi- ja liukuporrasliiketoiminnan (uusi KONE) tilaukset olivat 604,1 (1-3/2004: 518,3) miljoonaa euroa. Tilaukset lisääntyivät 18 prosenttia vertailukelpoisin valuuttakurssein laskettuna. Maaliskuun lopun tilauskanta kasvoi 2 023 (31.12.2004:
  • 1 796) miljoonaan euroon.
  • Liikevaihto kasvoi 649,3 (557,1) miljoonaan euroon. Vertailukelpoisin valuuttakurssein laskettuna liikevaihto kasvoi 18 prosenttia.
  • Liikevoitto ilman 89,2 miljoonan euron varausta kehitys- ja uudelleenjärjestelyohjelmaan oli 39,0 (27,4) miljoonaa euroa eli 6,0 (4,9) prosenttia liikevaihdosta. Liiketulos (pro forma) sisältäen 89,2 miljoonan euron varauksen oli –50,2 miljoonaa euroa.
  • Kassavirta liiketoiminnasta ennen rahoituseriä ja veroja oli 68,8 (69,1) miljoonaa euroa.
  • Katsauskauden tulos oli –39,8 (19,6) miljoonaa euroa.
  • Nettovelka oli 31,3 (31.12.2004: –61,4) miljoonaa euroa.
  • Omavaraisuusaste oli 32,5 (31.12.2004: 35,2) prosenttia.
  • Nettovelkaantumisaste oli 4,6 (31.12.2004: –8,4) prosenttia.
  • KONE vahvistaa aiemmin julkistamansa näkymät, joiden tavoitteena on säilyttää vuonna 2005 vuoden 2004 kannattavuustaso. Tavoitteessa ei ole huomioitu kehitys- ja uudelleenjärjestelyohjelman 89,2 miljoonan euron kustannuksia.

KONE jakautuu 31. toukokuuta kahdeksi yhtiöksi: KONE Oyj:ksi (uusi KONE), joka koostuu KONEen hissi- liukuporras- ja automaattioviliiketoiminnasta, ja Cargotec Oyj:ksi, joka koostuu KONEen lastinkäsittelyliiketoiminnasta. Molemmat yhtiöt listataan julkaistun jakautumissuunnitelman mukaisesti Helsingin Pörssin päälistalle 1. kesäkuuta 2005. Uuden KONEen taloudellisen aseman arvioinnin helpottamiseksi tässä pro forma -tiedotteessa kerrotaan uuden KONEen tammi-maaliskuun 2005 tulos jakautumisen jälkeisen liiketoiminnan ja rakenteen mukaisena. Pro forma -luvut perustuvat KONE Oyj:n konsernitilinpäätöstietoihin lisättynä MacGREGORin luvuilla.

Merkittävin ero tilinpäätöslukujen ja tässä esitettävien pro forma -lukujen välillä johtuu pääkonttorikulujen kohdistamisesta uudelle KONEelle. Lisäksi pro forma -lukuihin sisältyy MacGREGORin laivahissiliiketoiminta, joka siirretään osaksi uutta KONEtta.

Koko tiedote PDF-muodossa